måndag 8 augusti 2011

Jag vill vara jag

...lika förvirrad och lika knäpp som jag är när jag är det...
samtidigt vill jag vara smart och förståndig när jag är det...
Jag försöker att vara jag - utan att gömma mig som jag alltid gjort - för att jag ska kunna bli fri...
Jag öppnade mig för gunnar därför att jag litade på honom - och jag kan inte återgå till att gömma mig fullt så som jag gjorde tidigare men jag försöker nog då och då att gömma mig för att det gör ont att visa sig.
Och när jag till slut gjorde det så var det till någon som inte hade förmågan att uppskatta det
Så vad tjänar det till?
Det är vad "lilla jag" säger inom mig - hon som en gång bestämde att "vi" skulle gömma oss.
Men jag säger att det är jättejobbigt att alltid vara rädd för att synas och rädd för att vara jag
så för min ("vår") skull vill jag vara öppen med mig själv - även om jag får lov att välja vem jag vill öppna mig för.
Därför säger jag som det är; att mina mail till gunnar inte varit helt "friska" men de har ändå varit "friskare" än jag någonsinn varit förut när jag "gömt" mig
och jag talar om att jag är fast men att jag inte kan jämställa det vid en fixering eller besatthet - även om det ibland har sett ut som det (även för mig i stundens hetta)
Den som inte växt upp med lögner, kränkningar, svek och manipulitet etc förstår inte hur man kan "se genom fingrarna" när man hamnar i det - men det är för att man blivit van vid det och det har blivit normaliserat så även när man inte vill, känner i magen och i huvudet ser att något är fel så törs man inte lita på sig själv när den man vill lita på säger att man har fel och att ,man fantiserar. Man vill så fasligt gärna att personen ska bry sig om en själv lika mycket som man bryr sig om den och därför kan man inte heller sätta gränser.
Men jag hade kommit så långt med mig själv att jag ville lita på mig själv - säkert ännu mer än på gunnar - så därför letade jag "bevis" för det jag kände och jag försökte genom att prata och skriva att få honom att stå för det han gjorde - och helst ta avstånd till det och visa att jag var viktigare.
Det har inte hänt än!
Och nu vill jag inte längre försöka - och mina bevis har jag fått så jag kan lita på mig själv
Jag är dock den viktigaste människan i mitt liv!
Jag har inget jag behöver skämmas för jag är bra som jag är!

Inga kommentarer: