lördag 20 augusti 2011

Det yttre

Hur mycket är det yttre avgörande för hur vi bedömmer en människa?
Hur mycket låter jag andras klädval, utseende eller renlighet avgöra...
Vad har det för betydelse för mig vad de jobbar med - eller inte ...
Vilken betydelse för mig har det om folk har samma bedömning på vad som är rätt eller fel - som tex rökning, alkohol eller nakenbad...
Vad betyder allt detta för mig när det gäller mitt sätt att se på en människa eller vilket förtroende jag har för en person?
Vad är viktigast?
Att personen tänker, tycker, känner och beslutar som jag eller att den klär sig och har samma syn på arbete som jag.
Ska det betyda något för hur jag ser på personen - eller vad jag har för förtroende för personen?
Borde inte intrigitet, ärlighet och kärlek (i benämningen att man bryr sig om andra) vara det som är det viktiga för hur vi bedömer, uppfattar och har förtroende för en person?

Det finns människor som är lika mig till allt som jag ser - men i det som inte syns är de manipulativa, krävande och snokande
och det finns dem som är helt olik min stil och sätt att tänka men aldrig skulle tänka sig att försöka få dig att göra något du inte vill eller snoka i dina lådor.

Jag fick höra här om dagen "inte ger dig mer förtroende för en person som .....snarare tvärt om"
men vi har olika uppfattningar om saker och ting - kanske rätt kanske fel - men det borde vara personens intrigitet, ärlighet och kärlek som borde vara avgörande om om dennes karaktär är okej och om vi kan lita på personen!
Eller?

Inga kommentarer: