söndag 11 december 2011

Orsaken till "du är inte värd att älskas-busken"

otrygg i mitt barndomshem:
* ställd utanför - gemenskapen i hemmet
* var tacksam för att du får vara här - trots att du är den du är (ingen kan tycka om dig)
* ingen ömhet - eller förståelse
* slag och hårda ord

i den trygghet som jag trodde jag hade handlade om att jag skulle
* ge om jag skulle få

hur drar jag upp dessa rötter?
Huvudet vet att de är inte rätt men i känslorna spökar de fortfarande - hur dödar jag "spökena"/drar upp "rötterna"?

Om jag tittar på mitt liv så har dessa saker följt mig hela vägen tills nu.
När jag träffade gunnar och när jag så småning om såg i hans ögon och kände hans kärlek så trodde jag att nu var det min tur (även om jag aldrig riktigt hade tänkt på dessa "rötter" som jag beskrivit här ovan) att få lite  riktigt gott i livet
Jag hade jobbat med mig själv och valt bort en del människor i mitt liv - som ville ha mig kvar i deras på ovanstående villkor även om jag inte riktigt visste att det var just dessa som gällde (bara att det var aldrig på mina vilkor eller för min skull vi hade kontakt)

Jag tror inte gunnar ville ha mig sådan men han behandlade mig så - och jag gled in i den rollen sakta men säkert
Pga han kärlek till mig så vill jag inte ha honom bort ur mitt liv men jag kan inte heller ha honom i mitt liv om han inte vill att hans kärlek till mig ska ha någon betydelse för honom - därför att det gör ont och jag är värd hans kärlek!

Kanske är det första steget för mig att börja dra upp rötterna - att klara av att släppa taget om den jag älskar (och som jag tror älskar mig men inte är villig att göra det) för att jag är värd kärlek utan att behöva ge (bort mig själv) för att få den.?
Inte vara tacksam för att han älskar mig - när han inte vill göra det
inte acceptera det hårda (hans bortstötning etc) för att få ha honom i mitt liv

Jag är värd kärlek! Kan inte han - eller någon - fatta det så får jag väl vara själv - och visa mig själv att jag älskar mig och att jag är värd kärlek!

Hur går det till rent praktiskt - hur drar jag upp rötterna och fyller igen med god jord så att marken kan få upp en fin buske med vackra blommor och utan taggar?

Inga kommentarer: