måndag 24 oktober 2011

Förståndig och klok

Den här bloggen visar säkert att jag inte är så klok och förståndig som man "borde" vara enligt reglerna för det här med relation till relations- och sexmissbrukare (eller missbrukare över huvud taget) och kanske inte heller för någon som hamnat i medberoendets värsta "snurr".

Men det är så jag varit hela mitt liv - klok och förståndig - gjort som man bör och inte som jag känt - ALDRIG SOM JAG KÄNT!
För fy om jag låtit mina känslor få finnas - då skulle jag krossas som en liten skalbagge eller något annat skadedjur....
Jag lärde mig tidigt att vara förståndig och inte låta någon se eller uppfatta hur jag hade det, hur jag mådde, hur jag kände eller vad jag behövde...

Och jag startade upp min smärta med att vara förståndig och klok
Inte låta gunnar få se eller förstå allt för mycket hur jag kände eller mådde....
Sen exploderade jag - och gunnar fick ta allt (även sådant som inte var hans att ta).
Men utåt sett - fick ingen veta inte ens vad jag varit med om - men gunnar fick allt...

Jag skulle vara klok och förståndig - och betedde mig som en galning som borde låsas in
och gunnar fick ta allt - per mail mest - men jag betedde mig så fruktansvärt knäppt men jag gjorde det bara så att jag visste (nåja - Gud också förstås) och jag skämdes för mig själv...
men ingen skulle veta - jag måste åtminstone verka klok och förståndig

Till slut orkade jag inte och har berättat. Mest om mig själv hur jag betett mig (bara lite om gunnar för att de som fått veta ska förstå varför jag betett mig så - utan att anklagan ligger på gunnar)

Till slut vågade jag börja skriva blogg - och jag tänker inte låtsas vara så klok och förståndig som jag "bör" vara. Jag tänker skriva som jag tänker och känner - och vad jag behöver.
För får jag inte det så kommer jag aldrig att bli fri från mitt medberoende. Det låg alltid i att andra skulle komma först - och sedan och även därefter - men jag aldrig!
Nu - åtminstone här på bloggen kan jag vara jag fullt ut - och det tänker jag vara
klokt eller dumt
förståndigt eller knäppt
som jag tänker, tycker och känner!

Inga kommentarer: