söndag 28 oktober 2012

Tre bra saker med dig själv

Någon sa att man ska skriva ner tre bra saker med sig själv varje dag för att stärka en knäckt självkänsla, och visst har min självkänsla fått stryk under den här perioden med gunnar, så jag kan behöva det.
Självkänslan fick inte stryk så mycket av gunnars beteende som att jag helt tappade kontrollen över mina egna reaktioner.
I tolvstegsprogrammet pratas det om att vi ska aggera men inte reagera och det finns en sanning i det.
Även om det behövs en reaktion för att aggera - men reaktionen behöver en stunds eftertanke innan man aggerar - min reaktion (när jag reagerade) hade ingen sådan eftertanke de flesta gångerna.
Och det fick mig att sakta men säkert bryta ner mig själv.
Visst ingen annan(s lögner och manipulationer) hade kunnat få den reaktionen hos mig för jag hade redan gett mig själv till gunnar som verkade genomgo och ärlig och han hade sagt att han trodde på mig och inte ville ha någon annan.
Slutsnackat om det nu! Upprepningar igen - bara tröttsamt för alla (men jag kommer nog att komma tillbaka till det för jag behöver troligen nöta ett tag till för att min bearbetning ska bli klar)

Tre bra saker med mig själv:
Jag är snäll (är INTE lika med dum!)
Jag vill ALLA väl - inklusive de som inte bryr sig om mig eller vill mig väl
Jag ser andra människor - jag uppfattar när något inte är bra men också när det är bra

Nu ska jag sova!
God natt sov gott och dröm sött

Inga kommentarer: