måndag 29 oktober 2012

Att älska någon

Varför anses det vara löjligt, skamligt eller att man är dum om man älskar någon som inte kan vill eller vågar älska tillbaka.
Varför anses man dum om man inte slutar älska någon som varit dum mot en - på ett eller annat sätt?

Varför anses det som en bytesvara och att kärlek bara är något som man kan välja?
Varför har man tagit till sig "talesättet"; "Kärleken består det är förmålet som ändras"

Är vi mäniskor föremål?

Någon stans läste jag "man ska använda föremål och älska människor
                                      men
                                     vi älskar föremål och använder människor"

Det är inte den som älskar som har ett problem - det är den som inte kan respektera och uppskatta den kärleken - eller den som missbrukar en annan människas kärlek.
Jag kan med säkerhet säga att om jag inte varit uppvuxen med en mamma som "präntade in" i mig att jag var löjlig om jag blev kär och att jag inte var värd att älskas
och
fått höra alla komentarer runt omkring mig sedan jag var barn tills vuxen ålder om hur dum någon är som inte fattar att gå vidare
eller mammas komentarer om att man inte får kräva av någon något den inte vill ge - vill man ha en person så får man ta det som den vill ge

Jag tror på det sista - men det betyder inte att jag också kan välja självkänslan och älska men på avstånd.
Jag tror att kärleken består - så länge jag inte blivit "mättad" av obehag och/eller stolthet

Jag kan visst gå vidare med en kärlek till den personen i hjärtat - utan att behöva ta med personen in i ett nytt förhållande och utan att älska mindre i det nya om jag ser till att bearbeta, förlåta och avsluta alla negativa men också possitiva tankar och känslor för den som sårat mig.

Kärleken består - den byter inte föremål
Det nya "föremålet" får inte samma kärlek - den får en ny kärlek

Jag är inte dum om jag inte slutar älska gunnar -
jag är inte dum om jag inte kan gå in i ett nytt förhållande
men jag måste ta hand om mig själv och min självkänsla och inte låta mig "tryckas ned" av det som hänt och jag ber Gud om hjälp med att ta hand om min bästa vän - MIG SJÄLV!

Inga kommentarer: