lördag 24 november 2012

Natten/morogntimmarnas dröm

Jag drömde att jag pratade med gunnar
och vi var vänliga mot varandra och pratade naturligt

Så frågade jag honom "är du lycklig?"
och han tittade mig i ögonen med en sorgsen blick och sa "ja det är jag!
och så suckade han och tittade bort.
Då svarade jag honom "då ska jag lämna dig i fred"

Det var orden jag litade på - som sa att jag inte hade där att göra - och de gjorde ont
men jag bestämde mig för att då var det ingen mening längre att bry sig
Hans blick sa det inte, hans kroppsspråk var tungt och sucken sa något helt annat
men hans ord var det som jag tog till mig - med sorg

och jag tog den sorgen med mig  och känslan av "dött lopp" med mig ut ur drömmen

men nu när jag tittar på vad "dött lopp" betyder så står det : "dött lopp används när det inte går att avgöra vem som vunnit, när två ellerflera tävlande inte kan skiljas åtplaceringsmässigt."

Väldigt konstigt att jag hade den känslan/tanken med mig ur drömmen - då det är ett uttryck som
jag aldrig använder i tillvaron...

Hur det är - om han är lycklig eller inte - spelar ju ingen roll i nuläget; gunnar har valt
och det är inget som jag kan ändra på - eller ska ändra på
men jag känner sorgsenhet inom mig nu...(även om jag inte har kontakt med gunnar nu)

Så konstigt när jag igår kände att jag helades....???

Tre bra saker med mig själv:
* ärlig
* trogen
* omsorgsfull

* Jag tror på förhållande där båda partner går in i det med tanken jag ger 80% (eller minst 60%) därför att man aldrig ska kunna säga jag har gett mitt nu (då ingen skarp gräns finns som vid 50/50%)
* Jag tror på respekt för min partner - (gillar inte ens  sånt som mer eller mindre skämtsamt sägs om det andra könet eller partnen "Dags att uppfostra honom lite..." "jag ska fråga regeringen - hon måste ju alltid ha ett ord med..." är sådant jag inte gillar - respektlöst och nedsättande i mina ögon
* Min tanke är att man tar det som blir svårare att prata om ju längre tid man kommit in i ett förhållande så fort som möjligt - så man vet vara man har varandra och också kan avgöra om man gillar/kan acceptera det eller om man bör söka vidare (inte låtsas som om att man gillar saker för att binda och sedan bara gå utan ord)


Inga kommentarer: