onsdag 28 november 2012

Blev lite arg nyss...

Det finns ett talesätt som säger; "ingen kan göra dig illa om du inte tillåter det"
Så dumt!
Om någon skjuter en pil mot dig och du inte har något skydd så kommer den pilen att träffa dig - och göra dig illa - oavsett om du lyckas parrera den med händerna, armarna eller benen så gör det ont.
Hinner jag inte uppfatta pilen så träffas jag kanske någon stans i bålen - och det gör olika ont samt är olika farligt för min hälsa.

För att det där talesättet ska kunna gälla måste jag ha redskap för att skydda mig.
Antingen har jag klätt mig i en rustning - som ingen/t kan ta sig förbi (inte heller då vänlighet kan nå mig) eller också måste jag ha t.ex en sköld och vara på min vakt hela tiden.

Jag hade ingenting när det gällde gunnar - rustningen hade jag tagit av mig och någon sköld hade jag aldrig fått - dessutom jag trodde inte att jag behövde vara på min vakt när det gällde gunnar.
Jag trodde allt för gott om honom...

Så tänk dig för innan du utalar det talesättet till någon!

Det här ytterligare ett talesätt som gjorde mig illa i början och fick mig att försöka göra något som jag inte kunde göra - och det fick mig att se ner på mig själv för att jag inte klarade det.... och försvårade min process i stället för att hjälpa/stärka mig...


Inga kommentarer: