söndag 4 september 2011

Man kan inte bli frisk utan att vara totalt ärlig

2007-09-30 12:22 DN
"Man kan inte bli frisk utan att vara totalt ärlig, säger Roger Nilsson om atmosfären i självhjälpsgrupperna. I dag har jag inget att dölja. Jag är en enda person, inte två, tre eller tio olika som förut."


Här är problemet - även för medberonde - när man inte törs eller vill vara helt ärlig så kan man inte komma ur sitt problem.
Jag vill vara fullständigt ärlig - men jag behöver inte "fläka ut mig" för allt och alla. Det är viktigt att jag talar om för någon hur jag varit och att jag är ärlig mot mig själv (framför allt) när jag beter mig dumt eller irrationellt.
Det är att vara på rätt plats för mig - att vara på vägen eller åtminstone ta mig tillbaka dit när jag gjort något knas - och fortsätta gå stadigt och lugnt på den.

Det kan tyckas att jag borde kunna bara släppa allt med tankarna men det går helt enkelt inte.
Jag har gett mig själv, öppnat mig själv, älskat (som aldrig hänt förr)
Jag har gått in i den värsta sortens medberoende (visserligen låg det latent men aldrig hänt så förr) att det finns mycket att bearbeta för att komma bort från medberoendet helt (jag vill inte ha en gnutta kvar av det)
Sedan vill jag inte gå ur det hela bitter, hatisk och sorgtyngd (för att jag stoppat allt "under mattan")

Vad framtiden har att visa vet vi inte men vi har nuet som vi kan leva på ett sådant sätt att framtiden kan få annan form en den som varit (om vi inte gillat den som varit alltså)

Inga kommentarer: