onsdag 25 april 2012

En relations- och sexmissbrukare vill inte städa efter sig

"Vad är det för mening att stöka till när man måste städa efter sig?" Tiger

Jag har sett genom min erfarenhet med gunnar  och genom andra som råkat ut för relations- och sexmissbrukare  att missbrukare vill inte städa efter sig. De vill inte se ens att de har stökat till utan gör som småbarn "det var inte jag som gjorde det där!"

Så de lämnar det stökiga bakom sig och går vidare - medan någon annan får städa/reda upp oordningen.

Ibland klara den som står där att reda upp det - men ibland klarar den inte det vilket kan leda till kallhet, hårdhet, känslan av att inte bry sig (släppa en för en ny gång på gång) men det kan också leda till smärta i kropp och psykiska problem med medicinering som resultat.

Inget gott har missbrukaren gjort - oavsett vad som resultatet blir - och försökera han/hon aldrig göra bot på det han/hon gjort så står han/hon där med skam som gör att han/hon bara fortsätter sin bana.
Kanske slutar missbrukaren missbruka relationer/sex  - men utan botgöring blir han/hon inte fri - och troligt är då att han/hon byter missbruk.

Jag är glad att jag kan känna mig fri - och stärkt idag
Visst gör det ont i bland - men jag fastnar inte i smärtan längre (hoppas det håller i sig - jag vill verkligen vara ödmjuk när jag säger det)

Tacksam för att jag är jag och att mitt liv är mitt liv.

Onsdag eftermiddag

Inga kommentarer: