fredag 6 april 2012

Emotoionell intelligens...

Emotionell intelligens är att känna rätt känsla, av rätt anledning, vid rätt tillfälle och i lagom mängd.

okänd tänkare

Som barn fick jag lära av mig min emotionella intelligens och har därför aldrig haft en möjlighet att reagera normalt på sådant som ´händer.
Skrattet har alltid legat nära till hands - men inte alltid har det varit rätt...

När gunnar kom in i mitt liv gjorde hans person att jag ville lära mig att bli emotionell intelligent för jag ville vara äkta med honom - som JAG börjat älska...

När han sedan gjorde som han gjorde kändes det som om jag lades in i en tvättmaskin och programmet sattes på. Allt rördes runt - inget funkade - inte ens det som jag varit van vid innan gunnar

Men oavsett om allt vänds upp och ner och kastas runt och allt bara rörs runt  så slutar ett tvättprogram med några sköljningar och en centrifugering och till slut stannar maskinen och allt blir lugnt - och rent!
Jag tror att tvättprogrammet som jag gått igenom har stannat, jag är omtumlad, fruktansvärt förvirrad (av allt snurrande) och jag känner mig både tillplattad samt något tilltuffsad men jag försöker komma ur maskinen och ta till mig tillvaron efter att all smuts som funnits på mig (sådant som blivit påkletat mig för andras under min uppväxt och liv) är borttvättat.
Jag är ren och därför mindre stel
men ännu har jag inte riktigt lärt mig att rätta känslan ska komma vid rätt tillfälle, av rätt anledning och i lagom mängd.
Jagkan f¨å en känsla som jag visserligen får vid rätt tillfälle - men förstår inte riktigt varför och kan  därför inte göra något åt den vid tillfället ochstänger ner den ....sen kommer den ikapp mig och jag känner en frustration - för jag borde ha aggerat på känslan vid tillfälle....
Jag vet inte vad jag ska göra med mig själv för att det ska bli rätt....

Inga kommentarer: