tisdag 20 mars 2012

Med tanke på låten jag la in i förra inlägget...

jag är inte som andra
jag reagerar inte som andra
jag tänkte inte som andra
och
jag har väldigt ofta andra bedömningar än andra

Det betyder inte att
jag inte har känslor som andra
jag inte känner smärta som andra
jag inte har behov som andra
eller
jag inte vill få bekräftelse som andra

En del av detta grundar sig i hur jag blev behandlad och fick lära mig som barn
men till stor del beror det på att jag är jag

jag bryr mig om
jag har förståelse för andras "demoner"
även om jag inte accepterar deras handlande pga dem så kan jag förstå ursprunget
en del har jag fått ta avstånd till pga att jag inte mått bra av dem
men det betyder bara att jag är rädd om mig - inte att jag föraktar dem

Jag har inte lärt mig att skydda mig själv för det fick jag inte göra som barn
men jag lär mig
och min ilska som jag kanaliserat på rätt saker den här gången är ett steg
att jag kan känna smärtan av att bli illa behandlad - utan att bli rädd - är ytterligare ett steg

Jag förstår att jag inte är felfri men jag vill jobba på att få bort så många fel som möjligt - inte fel som andra tycker jag har för att det inte passar dem att jag har dessa egenskaper  utan verkliga fel
men jag vet att jag är snäll - och att det inte är något dumt att vara snäll

jag är glad att jag är jag
att jag inte känner hat
och att jag kommer att kunna hantera andras respektlöshet mot mig  - utan att behöva prata om dem för att ha rätt att tycka att de gjort fel - genom att inte rymma från känslorna det ger mig...

jag är glad att jag är jag - och att jag inte är någon annan!

Inga kommentarer: