söndag 16 december 2012

Årets jul...

Det här året har ingen förberedelse till julen hänt ännu.
Jag har fått upp nya "julgardiner" och på "juldukar" men inga stakar eller stjärnor
inget julpynt eller julbak
ingen glögg eller annat ...
Jag har inte haft ork - ryggskott, stök i huset från hyresvärdens sida och förkylningar etc
har tagit musten ur mig...
Egentligen borde jag ha haft den här julen för flera år sedan - eller åtminstonde förra året - för att jag kände inte någon lust då att göra något extra - pga min emotionella smärta - men gjorde det ändå så ingen skulle undra vad det var som hände - ville inte förklara för någon om något de inte visste något om.
Jag fick reda på gunnars förehavande redan tidigt - så tidigt att vi inte hade hunnit komma in i varandras vardagsliv - därför ville jag inte heller ta in honom i mitt innan jag kände att jag kunde vara stolt över honom och det kunde jag ju inte när han hade andra
Kanske hon som är med honom nu har kunnat pratat med vänner om honom - så han får skämmas och därför blir tvungen att "hålla sig på mattan" men det fanns inget hos mig som gjorde det...och jag ville heller inte göra så ,mot honom.

Att jag sedan försökte få honom att fatta genom att tala om för honom hur han betedde sig och hur det fick mig att känna är en annan sak - det var inte nog för honom
han hade inte respekt för mig - och kände inte skam inför mig - mig lekte han med (därför att jag itne kunde spelets regeler eller hade redskapen för det här "arbetet")
Annars ljuger han väl henne full - precis som oss andra...

Hur som helst - i år blir det en enkel jul - och det känns skönt även om jag älskar att förbereda för julen så har jag behövt det här och tar emot det med tacksamhet....faktiskt...

 Jul blir det även om jag inte är redo - enligt vår kulturs seder - för ett barn blev fött i ett stall en gång för länge sedan för att komma till jorden till våran (människornas) räddning...och julen är räknat som Jesus födelsedag och en födelsedag kommer ovasett om vi är beredda eller inte.

Inga kommentarer: