torsdag 20 september 2012

Läste en dikt som fick mig att tänka på mig själv

...när jag inte kunde släppa gunnar - eller rättare sagt; jag kunde inte släppa tanken på att få veta om jag hade rätt eller inte, om det bara var jag som fantiserade som gunnar påstod eller om min magkänsla var rätt.
Jag önskade ju av hela mitt hjärta att jag hade fel - men jag fick oftast bekräftat att jag hade rätt.

Till slut ville han inte ha något med mig att göra alls
Jag försökte provocera fram en reaktion - men den enda reaktionen jag fick var att jag hade fel

Så det sista jag gjorde var att göra mig själv så besvärlig som jag bara kunde för att han skulle sluta vara så "snäll" och be mig förvinna
Han var ju inte snäll - han betedde sig illa - ändå var det jag som var den som hade sett knäpp ut utifrån

Jag kommer aldrig mer att dra slutsatsen att någon sk "stockers" är knäpp
Efter min egen erfarenhet så kan han/hon bli uppmuntrad till att göra det - även om man logiskt sett borde förstå att hela relationen är osund så är det som att bli misshandlad i ett förhållande; man vet hur fel det är men kan ändå inte gå utan letar felen hos sig själv - trots allt sunda förnuft

Det är hemskt att en människa kan vara så sjuk att den misshandlar en annan människa - men det här är lika sjukt
och jag var inte mer eller mindre sjuk än någon som blir kvar när hon blir misshandlad

Jag har varit i ett misshandlesförhållande också - det tog inte hälften så lång tid innan jag lämnade där och ändå var jag bara 17-18 år då.
Det tar på oss på olika sätt - hoppas det aldrig behöver ta på dig på det vis där du är svag!

Jag skulle aldrig....
Jo,jo det har jag också sagt en gång....

Inga kommentarer: