söndag 9 september 2012

Lås era dörrar...

Lås era dörrar!
Friden är slut!
Vapenvägraren har sluppit ut!
Tänk om han kommer där,
kristen och galen
och vägrar att anfalla
folk på centralen.

Tage Danielsson

Jag såg den på Kaelas blogg och kunde inte låta bli att ta den hit.
Den säger så mycket om oss människor och hur vi ska tänka och tycka och hur vi ska förhålla oss för att vara politskt korrekta.
Det finns andra frågor som står på "agendan" i dag; vad man ska tycka och tänka och säga för att inte bli kallad för än det ena en det andra för man tycker annorlunda.
Jag är inte galen eller fobiker för att jag inte håller med eller tycker annat än van de flesta gör.
och det finns ett uttryck som säger:

"Fel är fel - även om alla gör det/tycker så.
Rätt är rätt - även om ingen gör det/tycker så."

Jag kan ha fel men jag kan också ha rätt - för det finns en sanning
Det kan inte finnas fler - sant är sant annars är det falskt
Men vi kan ha åsikter om saker och ting och det ska vi få ha - även när de inte är politskt korrekta eller enligt med samhällets normer för idag.

Det enda sättet för oss människor att hitta det sanna är att alla får tycka och tänka samt få möjligheten att argumentera för det man tror på.
Det som är det rätta vinner i längden - men blir den tystad som tror på det kan vi alla gå in i en hemsk tillvaro....
Vill vi ha det så?

Inga kommentarer: