torsdag 14 november 2013

Att vara nöjd....?

Jag måste säga att jag genom livet varit nöjd; glad och positiv, hur situationen än varit. Många gånger har den varit svår - och människor som funnits i periferin av mitt liv har många gånger sagt att de är förundrade över att jag kan vara så glad jämt.
Men jag kände inte att jag inte kunde vara glad - jag var glad.
Däremot såg jag inte att de närmaste och de som jag såg som mina vänner inte borde få ta av mig så som de gjorde - och fick - och att de verkligen försökte "trycka ner" mig.

När jag insåg att jag verkligen blev slutkörd pga. dem och försökte ändra situationen fick jag till slut lov att rensa ur dem ur mitt dåvarande bagage (för de låg i mitt bagage och inte i deras eget) då de inte ville ta över sig själva - och vara min VÄN såsom jag var deras.

Jag kräver aldrig något av vänner men jag önskar (numer) och kan de inte ställa upp på mina önskningar - som inte är så stora faktiskt - så får de vara lite mindre nära vänner som jag har lite mindre tid med och ger mindre till också.

Det är inte fel att vara nöjd för jag tror att det är det samma som att vara "lycklig med det man har"  i stället för att tro att "lyckan kommer om jag har..."

Den enda gången som jag inte varit nöjd - är när jag blev lurad av gunnar.
För han lovade och lovade men höll aldrig - och det mesta som han lovade frågade jag inte efter.
En del frågade jag var han stod och hur han tänkte (visserligen ibland som jag ser det idag med ledande frågor - som en person som VILL luras nappar på - men inte som inte gick att svara ärligt på).
Visst har jag gnällt inför mig själv och Gud ibland - men sedan nöjt mig igen då jag egentligen inte saknat något viktigt.
Även om hela mitt liv egentligen varit en kamp så var det så.
Den enda gången som jag VERKLIGEN inte accepterade min situation som den var, var med gunnar!

Så tillbaka till väntrummet på flygplatsen - jag rensade ur en del innan jag började min resa och träffade gunnar - och ändå hade jag saker med som jag inte skulle och troligen plockade jag upp lite "souvenirer" under tiden gunnar var med på resan som jag inte ska ha kvar (inte alla men en hel del) och jag måste bara se var de ligger och vilka dessa är för att kasta dem.
Kanske bör jag se om jag kan hitta en ny, mindre väska att packa om i också?

Jag har en fördel; jag har Gud på min sida!

Inga kommentarer: