söndag 24 mars 2013

Klart funderingarna kommer då och då

...det betyder inte att jag är kvar i det som jag var tidigare.
Jag har klivit ut i ljuset - men i ljuset så ser man mer än i mörkret och i ljuset
blir det som man sett grumligt eller anat i mörkret klarare. Men även det som man trott sig se - och som oftast skrämt en - kommer fram i en annan skepnad.

Jag sprang ju upp i skogen och drog - i smärta rädsla och sorg - eller längre in i mörkret och det gjorde ju inte att jag blev dummare - bara att jag inte hade hela bilden klar och inte heller bara den bild som jag hade framför mig för erfarenheten av andra tillfällen när jag varit i mörker - eller inne i skogen - spelade mig ett spratt.

Nu har jag verkligen kommit ut i ljuset - och går stadigt på vägen hela tiden - och det gör att jag också får ny kunskap och kan stanna i det jag får veta utan att jaga på för att försöka se det jag inte kan se klart.

Jag är troligen inte klar med gunnar på ett bra tag till - och jag tror faktiskt inte att han är klar med mig heller - för vad han än gör så kommer han att tänka på mig och allt som han lovat mig och gör med andra kommer att ge honom saknad och dåligt samvete.
Jag var mer för honom än han ville - och det kan han inte släppa hur han än försöker.

Jag vet att många tänker att jag är dum - när jag säger så här - men jag utgår från det jag vetat hela tiden - men som mörkret med allt det medförde fick mig att tappa taget om - och min magkänsla sa att han hade starka känslor för mig men de sa också att något var knas.
Hade jag hållt mig i ljuset hade jag handlat annorlunda och vi hade varit i ett annat läge nu - för allt man gör har konsekvenser...
Jag säger inte att gunnars beteende och beslut beror på mig - han har ansvar för sitt - men det jag gör har konsekvenser medan det han gjorde inte hade de konsekvenser som de borde fått....därför att jag inte var i ljuset ...men de konsekvenser jag fått har inte heller blivit som de borde därför att gunnar inte var eller är i ljuset....

Men jag är glad att jag är i ljuset nu - och jag är hellre här utan gunnar än i mörkret med honom och jag vill inte stanna där för att finna honom heller och försöka dra ut honom i ljuset.
Han måste ta sig ut själv!

Jag vet inte om det här är begripligt för någon - men det är inte så viktigt heller

I GUD FINNS INGET MÖRKER!

Men om ditt öga är fördärvat, då bliver hela din kropp höljd i mörker. Är det nu så, att ljuset, som du har i dig, är mörker, huru djupt bliver då icke mörkret! (Matt. 6:23)

Och detta är det budskap som vi hava hört från honom, och som vi förkunna för eder, att Gud är ljus, och att intet mörker finnes i honom. (1 Joh. 1:5)

Inga kommentarer: