fredag 15 mars 2013

http://sanonsverige.forum24.se/

Det var länge sedan jag var in på den sidan ...
I ett antal år efter att jag kommit på gunnar så var sidan för anhöriga så viktig för mig och jag läste och skrev för att bearbeta min situation.
Jag tror den kan vara bra för oss som råkar ut för en relations- och/eller sexmissbrukare.
Det är traumatiskt - och jag tror det är viktigt att bearbeta det hela - men kanske inte alla behöver så lång tid som jag har tagit på mig.
Jag tror inte att det är bra att liksom "sparka iväg relationen" och säka en ny - om man verkligen satsade på relationen med den här missbrukare - för jag tror man bara tar med sig såren och smärtan och misstankarna som man fått på köpet.
Har man dessutom "medberoendesymtom" av större eller mindre art så behöver man ta hand om sig själv än mer...
Då kan den sidan vara bra...men en sak som jag så här i efterhand ser hände med mig då och då var att jag fick "vatten på kvarn" och när jag såg likheter i det någon berättade applicerade jag det på våran relation - och mådde än värre och ställde till det än värre också (och jag tänker mest på mig själv för han hade ställt till det så inget kunde bli värre egentligen i relationen)

Hur som helst nu gick jag in där igen, läste lite och kände inte alls igen mig i det som skrevs
Jag kan känna igen smärtan som kommer ut ur texten men jag känner inte igen mig längre och det kändes inte heller intressant längre....
I framtiden kanske jag kan ha nytta av det som står där - i andra sammanhang än att "få en smäll av en missbrukare som försätter mig ur balans fullständigt"

På ett sätt är jag tacksam - även om jag önskat att jag aldrig fått gå igenom den här tiden - för jag har lärt mig mycket om mig själv och jag har blivit helare inombords än jag var innan....mycket har filats och karvats på pga gunnar inom mig....

Tackar Gud för att han varit med - även när jag inte trodde det

Jag är inte ute i ljuset än - men jag ser det genom dörrspringorna och jag kommer att hålla blicken på det tills jag är ute i det!!!

Inga kommentarer: