fredag 3 januari 2014

Allt har en mening?

Man brukar säga att allt har en mening...
Jag tror inte det är sant .... men jag tror att Gud kan ge det mening - om vi är öppna för att lära oss av det meningslösa...

Någon sa en gång till mig:
"Allt kommer inte ur Guds händer - men allt vill Gud ta i sina händer."

...och det tror jag är sant...
...det som så meningslöst händer oss vill han gärna ta tag i och forma det rätt...
oavsett om vi gått fel själva och vänder tillbaka och ber Gud om hjälp eller om någon/andra har gjort fel mot oss och vi ber Gud om hjälp så vill han hjälpa oss att forma om det som skadat oss...så vi får nya krafter och en lärdom som hjälper oss vidare och inför framtiden...

Ja, man kan råka illa ut även om Gud finns - därför Gud styr ingen, alla har en fri vilja och kan välja rätt eller fel, välvilja eller illvilja samt gott eller ont...
Jag styr inte någon annans beteende - inte ens när det gäller mig själv - och kan inte försäkra mig om att inte bli illa behandlad...ibland har jag inte en koll på mitt eget beteende och väljer fel....

Men jag är tacksam för att Gud verkar gott för oss (om vi vill ha honom i vårt liv)


Det låter som allt är självklart för mig - just i detta inlägg - men nej, det är det inte och jag kan tappa tron och hoppet om Gud i nästa sekund...och jag har undrat var Gud varit och vad han vill göra med det som hänt mig (med anledning av gunnar) ...inget har gjort mig så illa som det som hände mig den tiden -  inget har smärtat och knäckt mig så totalt...och det har varit/är en lång bit att ta sig tillbaka (men inte tillbaka till det som jag var innan heller - utan tillbaka till den jag var skapt att vara)
...men Gud beror inte på mig och var jag står - Gud är den han är oavsett mig eller någon annan människa eller vad vi tror/känner just nu...och han ser mitt hjärtas önskan även om jag inte är fullt medveten om vad den är...
Gud är inte någon som jag formar och gör till vad jag vill - Gud är den han är
Och det känns ändå tryggt!

Inga kommentarer: