torsdag 25 juli 2013

Brev till gunnar 8 Juli 2013

Som jag sa i tidigare inlägg - bearbetningen pågår ännu...
Läste nyss inne hos Kaela om svartsjuka och det väckte dessa tankar som jag höll på att skicka  till gunnar ...men stoppade mig innan jag skickade och väljer att sätta in det här i stället:

"Jag har aldrig känt svartsjuka - innan jag träffade dig - inte ens fast jag vetat om otroheter.
Skillnaden på dig och på andra låg hos mig och mitt uppenbara misstag: jag litade på dig men inte på någon annan.
Jag hatade att känna känslan som svartsjukan gav - jag hatade vad den gjorde med mig - vad den fick mig att göra både med dig och när du var med andra....

Jag förtjänade inte det du gjorde mot mig!
och du får ta ansvaret och en dag kommer du att känna av det...

Och
jag förtjänade inte vad jag gjorde mot mig själv - p.g.a. dig!"

Tidigare i dag var jag in och tangerade på att göra något för att kolla upp Gunnars situation nu ...men jag hann att hejda mig där också och var så tacksam till Gud som viskade till mig "lägg ner nu!"
och till mig själv som lyssnade på Honom.
Han har lovat att ta hand om situationen - och gunnar (och andra inblandade) om jag lämnar till Gud och inte försöker ha kontrollen i mina händer.
Jag har ju aldrig haft kontrollen i alla fall så....men gammal vana (sedan förskoleåldern) att försöka hålla koll för att situationen inte ska kunna överraska mig med otrevligheter (men ofta gjorde den ju det i alla fall  - oavsett situation jag försökt konrollera.

Inga kommentarer: