måndag 23 september 2013

Kärlek

Jag älskar kanske mindre än jag gjort men ändå mer än du någonsin kan förstå eller ana.
Du har genom dina val gått förlorad en kärlek som inte hänger på vad du ger, gör eller har utan helt enkelt på att du är du...
Jag förstår att nu är du älskad pga det du gör och ger (kanske också pga vad du har)
är det en bättre kärlek, i dina ögon, så är du där du ska vara...

Kärlek:
1. Om jag ta­lar både människors och äng­lars språk, men sak­nar kärlek, är jag ba­ra ekan­de brons, en skrällan­de cym­bal.
2. Och om jag har pro­fe­tisk gåva och känner al­la hem­lig­he­ter­na och har he­la kun­ska­pen, och om jag har all tro så att jag kan flyt­ta berg, men sak­nar kärlek, är jag ingen­ting.
3. Och om jag de­lar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men sak­nar kärlek, har jag ingen­ting vun­nit.
4. Kärle­ken är tålmo­dig och god. Kärle­ken är in­te strids­lys­ten, in­te skryt­sam och in­te upp­blåst.
5. Den är in­te ut­ma­nan­de, in­te självisk, den bru­sar in­te upp, den vill ing­en något ont.
6. Den fin­ner in­te glädje i orätten men gläds med san­ning­en.
7. Allt bär den, allt tror den, allt hop­pas den, allt uthärdar den.
8. Kärle­ken upphör ald­rig. Den pro­fe­tis­ka gåvan, den skall förgå. Tungo­ta­let, det skall tyst­na. Kun­ska­pen, den skall förgå.
9. Ty vår kun­skap är be­gränsad, och den pro­fe­tis­ka gåvan är be­gränsad. 
10. Men när det full­kom­li­ga kom­mer skall det be­gränsa­de förgå.

1:a Korinterbrevet kap. 13  (Nya Testamentet)

Inga kommentarer: