lördag 7 februari 2015

Jag har lärt mig en del om människan - genom det som jag varit med om...

...för jag tror inte att jag är så unik att det bara är jag som råkat ut för sådant jag råkat ut för.
Det som kan skilja är hur man bemöter och hanterar en situation - men jag tror att det är fler än jag som reagerar/t - i stället för att agera.

Och jag kommer aldrig mer att bara tänka att en person är knäpp för att hon reagerat knäppt därför att vem som helst kan drivas till det av en situation eller en person.

Även om reaktionen är knäpp så kan det mycket väl vara en reaktion på ett knäppt beteende från en annan person - eller att situationen är så osannolik att man inte ser någon logisk respons på det som hänt en - och att man därför "flippar ur".

Visst jag tror att det finns en svaghet - även om den aldrig gjort sig så tydligt påmind tidigare - hos människan som reagerat knepigt, men det betyder inte att personen inte blivit ordentligt "triggad" innan reaktionen börjat.

Man brukar säga; döm inte en person innan du gått ett månvarv i en annan människas skor -  men ibland behövs det längre tid innan man kan förstå - för vissa människor är så duktiga att hålla saker från sig. Fast det är klart möter jag, som någon annan, det som personen möter så ser jag ju det på ett annat sätt (om inte jag har samma "svaghet" förstås - men helt lika kan den mest troligen inte vara).

Undrar om jag gjort mig begriplig i det här?
Men jag bara satt och tänkte på det här - helt plötsligt - och ville skriva av mig det så jag inte fortsatte att fundera på det.

Inga kommentarer: