söndag 27 april 2014

Det är lätt att man missförstår varandra när man skriver på internet eller i mail...

...därför att man inte ser personen som skriver eller hör tonen.
När man säger något som en fråga eller påstår något så kan det i skrift se lika dant ut - om man inte tänker på tecknen därefter - och ofta glöms de bort därför att det går så fort.

När något verkar lustigt eller olustigt är det därför viktigt att fråga vad den andra personen menar...
speciellt om man tycker man får en otrevligt eller avsnäsande svar på något man själv inte tänkt som en otrevlighet värd ett sådant svar...

Någon kan verka extra gnällig eller extra tjatig också om man läser en blogg tex - och så tänker man att personen är en gnällig jobbig typ men man ser ju inte personen privat. Personen kan vara den som får alla att må bra och är gladast av alla och bloggen är personens sätt att göra sig av med sådant som han/hon känner är jobbigt eller irriterande - och det gör att han/hon kan fortsätta vara den positiva person som han/hon är.

Man ser inte helheter i något man läser på nätet. Man kan sällan ens se helheten när man umgås och hör personen i verkligheten även om man kanske tror det.

Så som man brukar säga; dra inga slutsatser om eller döm någon innan du gått ett månvarv i den personens mockasiner.

Så vad jag vill säga, för egen del; har du fått ett svar på något du skrivit som verkar olustigt fråga vad jag menar (men jag vill inte ha någon "pajkastning").
Verkar jag en tid skriva mycket om något speciellt så är det mitt sätt att bearbeta det hela för att kunna vara okej i livet - men det jag skriver är INTE hela mitt liv då.
Däremot kan det få ta för mycket av mitt liv om jag inte får bearbeta det - och det vill jag inte!

Lite tankar i kväll..

Inga kommentarer: